A cégünk az elmúlt évek során számos alkalommal készített trájkot megrendelőink kérésére.  Ezek túlnyomórészt un. könnyű trájkok  voltak, amelynek lényege az, hogy valamilyen hátimotor csatlakoztatható hozzá, megkönnyítve a pilóta felszállását, akár szóló vagy tandem repülés során. Ilyen szerkezeteknél követelmény a könnyű súly, összehajthatóság a szállítás megkönnyítése érdekében. Tekintettel arra, hogy a hátimotorok teljesítménye behatárolt, ezért nem volt mindegyik alkalmas arra, hogy megfeleljen a nagysúlyú pilóták és a tandemrepülés elvárásainak. Illetve kompromisszumot kell vállalni a terhelés az emelkedés és az időjárás összefüggésében. Bár ebben a szegmensben is megjelentek olyan erőforrások, amelyek már-már az igényes tandempilóták elvárásainak is megfeleltek. Ennek ellenére megtapasztalhattuk, hogy nagy terhelés esetén orbitális emelkedés nem várható, illetve nyáron híg levegőben kellőképpen meg lehet sűlyedni egy-egy leáramlásba repülve, még fúl gázon is.
 

Jamboo trájk SMN Mini 2 Evo motorral
 
A leírtak miatt joggal merült fel az igény egy olyan gépre, amely alkalmas arra, hogy az időjárási körülményektől függetlenül, jelentős terheléssel, magabiztosan tudjon folyamatosan dinamikus emelkedést produkálni. Erre a feladatra egyértelműen a nagytrájkok alkalmasak, amelyeknek a borsos áruk mellett jelentős üzemelési költségei vannak, nem beszélve a szállítási és tárolási nehézségekről.
 
A felvetett problémák megoldása már jó ideje foglalkoztatta fantáziánkat de, a lassú munkához idő kell alapon a végső megoldás egy ideig váratott magára. Elképzeléseink, vázlatok formályában már korábban is papírra kerültek, sőt egy erőforrást – egy Rotax 503 képében - egy jó ideje beszereztük, de a tényleges munkát idén januárban kezdtük meg. A koncepció a következő lett. Legyen egy brutálisan erős hajtómű a felszálló súly korlátainak áthidalására. Legyen a lehető legkönnyebb, ugyanakkor kellőképpen erős szerkezetű a biztonságos repülés érdekében. Legyen rövid idő alatt szétszedhető és összecsukható a szállíthatóság és a tárolás érdekében. Legyen szükségképpen kényelmes az utas, és a pilóta számára, ugyanakkor kellőképpen tetszetős a megjelenés szempontjából.  Végezetül, de nem utolsó sorban legyen költségkímélő a projekt. 

 

A trájk szállításhoz szétszerelve
 
A szilárdság és a súly helyes arány megtartása érdekében alumínium, és koracél szerkezeti elemekből állítottuk össze a trájkot.  Célkitűzésünk az volt, hogy a trájk tömege ne haladja meg a 100 kg-ot. Kezdetben optimistán reménykedtünk, hogy 80 kg felszálló tömeget nem lépi túl, de a realitás 90 kg-ot igazolt. Azt nem nehéz belátni, hogy ezzel a súlyal nem egyszerű egy autóba pik-pak ki be pakolni. Ezért a koncepciónak megfelelően már a tervezéskor eldőlt, hogy a motornak kivehetőnek kell lennie. A Rotax 503 az erre a célra tervezett konzollal és kipufogóval 47 kg. A motor mozgatását – pl. az autó csomagterében - két eltávolítható kerék segíti.

 
Rotax 503 trájkból kiemelve a kerekekkel
 
Összehajtás előtt lekerül az üzemanyag tartály a maradék benzinnel. Ezzel nem kevés súlytól szabadulunk meg, de a tankolás is egyszerűbbé válik, hisz közvetlenül a tankba engedhetjük az üzemanyagot a benzinkúton.
 

30 literes tankba közvetlenül tankolhatunk

 A szerkezet alapjául a jól bevált Jumbo trájkot gondoltuk tovább, amelyet a használhatóság szempontjából átterveztük az egyszerűbb szétnyitás szempontjából. A hátsó kerekei önmagától a helyükre „gurulnak” amelyeket egy átmenő csavarral rögzítünk.
 

Természetesen a méreteit egy nagyteljesítményű motorhoz, és a 155 cm átmérőjű légcsavarhoz igazítottuk, úgy hogy az utas és a pilóta is kényelmesen elférjen. Az első kereket fékkel láttunk el, amelyet rögzíteni lehet.
 
 

A légcsavarvédő kosár átmérője 168 cm, amelyet négy részre tudunk bontani. A negyedek teljesen szimmetrikusak, egymással felcserélhetőek formatervezettek. Egy mozdulattal felhelyezhető a trájkra és mindössze 1 db átmenő csavar rögzíti az összes negyedet. 
 
  

A trák szétszedett állapotban valóban elfér egy személyautóban, vagy a guruló vázat összehajtva fel lehet tenni a tetőcsomagtartóba.  A súlya a két beülűvel 36 kg.
 

Az inox főtartő elemen szépen felfekszik a trájk

 
A trájk repülő képes állapotba hozása 10 perc alatt kényelmesen megoldható egy személynek a gépkocsiból való kirakodással együtt.
Várjuk minden kedves érdeklődő megkeresését az Interavia Kft. részéről!

 

Jó leszállást!